New RE 5 trailer.......and Racism???

Discussion in 'Game Zone' started by OurSin, Aug 1, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. OurSin

    OurSin lol @ equality

    Joined:
    Jan 17, 2002
    Messages:
    53,703
    Well the new trailer came out, and it's allready getting a little critism about racism.

    Honestly i'd usually say it's bullshit to think it , since it's allways been white/european zombies and shit.....

    but man, the imagery in this shit is just powerfull. If you've ever seen or heard of that flick Birth of a nation, shit really resonates with this. I'm suprised i actually feel kinda uncomfortable about this game now.

    Obviously the intent aint racist, but i can't deny the imagery man.......plus with all the new realism in the graphics now.........Probably because i'm black, i'm not sure how yall white/latin folks will feel about this shit. I can honestly say, i'm usually the first to call bullshit, but damn i can't deny this shit.

    http://www.gamespot.com/video/929198/6175676/resident-evil-5-official-trailer-3

    article next post...
    test
  2. OurSin

    OurSin lol @ equality

    Joined:
    Jan 17, 2002
    Messages:
    53,703
    http://www.gamespot.com/news/show_b...vert&om_clk=latestnews&tag=latestnews;title;4

    Resident Evil 5 stirs concerns of racism

    For all their focus on gore galore, zombie movies have traditionally been rife with social commentary and allegory. George Romero's Living Dead series of films have touched on terrorism, class warfare, rampant commercialism, and in the original Night of the Living Dead, race relations.

    The two subjects are intersecting again, as the recently released trailer for Resident Evil 5 has a number of commentators concerned about how the trailer portrays a white hero--the returning Chris Redfield--against hordes of black zombie foes in what could be an African village. In an editorial for The Village Voice's Runnin' Scared news blog, Bonnie Ruberg notes one forum-goer's concern that gunning down mobs of angry Africans could be "subtly racist." Ruberg herself says she finds the trailer "strangely disturbing."

    "It's not just that these zombies are black, but that the uninfected black villagers are zombie-like too," Ruberg wrote. "See all those •••••y shots of the villagers before they get infected? It's as if race itself were a disease. The white protagonist has to fight back or be infected."

    She also notes that according to the zombie mythos, the barest contamination, a bite or a single drop of blood in an open wound, spells doom for a person. That could be a parallel to Africa's ongoing AIDS and HIV crisis, Ruberg wrote, or a reminder of segregationists who used a "one drop rule" stating that black ancestry of any sort was justification enough to deny a person access to basic rights.

    Ruberg is not the only commentator to blog on the issue. In a post titled "Blackface Goes HD?," Jason from Microscopiq takes issue not only with the race of the parties involved in the trailer, but also in the setting.

    "With all the positive steps being taken of late to raise awareness of the good things happening in Africa as well as the urgent need in some parts of the continent, we really can't afford this kind of step back. We need to find ways to humanize Africans, not dehumanize them."

    On Black Looks, a group blog focusing on African women and social concerns, Kym Platt briefly recaps the trailer, noting that it's apparently the white character's job to destroy the black people and save humanity.

    "This is problematic on so many levels," Platt wrote, "including the depiction of Black people as inhuman savages, the killing of Black people by a white man in military clothing, and the fact that this video game is marketed to children and young adults. Start them young… fearing, hating, and destroying Black people."

    Platt's blog--like the others--has spurred a number of responses, most overwhelmingly in defense of the game or against the original author. One response to the Black Looks post points out that the Resident Evil series has seen its share of zombies of European origin.

    "According to the statistics of racial make-up in the world, I'd actually say that whites have been unfairly discriminated against in the series, if anything, since so many of them have been enemies in RE," said one commenter. "It only seems fair that Africans get treated equally, and with only one game full of primarily black enemies to six games full of primarily white, from a racial viewpoint I'd say that the Africans are getting off easy."

    "There is plenty of real racism alive and well in the world today and words cannot describe how disgusting it can be," wrote another, "but it is garbage rants like this that take attention from real problems. It is absurd and insulting to everyone to suggest this game is in anyway being designed to teach anyone to hate black people."

    A third poster merely commented, "That game looks so awesome."

    Over on the Village Voice blog post, one commenter approached the issue from another direction, writing, "Many of these games, including [Resident Evil 5], are being made in ethnically homogenous Japan, where concepts of race are hugely different from those in America. On some level, I think Japanese developers simply don't understand how potentially flammable these kinds of scenarios could become, let alone some of the even more blatant stereotyping often found in Japanese games (think Barrett's penchant for Ebonics in [Final Fantasy 7], just for starters.)"
    test
  3. Billy D Mac

    Billy D Mac New Member

    Joined:
    Jul 4, 2007
    Messages:
    501
    Ok im black.

    And i think This game looks dope as hell....

    I don't think it's racist.


    However, I will never play a game where I play as a white person killing tribes of black people. Never will I play that. I understand the concept, but it's not going to happen for me. They took a risk, and of course some white people won't care, but I just can't do it.......It's just not right, even if it's not directly racist nah mean.
    test
  4. OurSin

    OurSin lol @ equality

    Joined:
    Jan 17, 2002
    Messages:
    53,703
    ^^Yeah, that's exactly what i'm saying....
    test
  5. Ethan Albright

    Ethan Albright New Member

    Joined:
    Oct 16, 2006
    Messages:
    2,312
    This is such a reach...

    and people focus WAAY too much on race. I played GTA as a black man killing tons of white folks....never thought a thing about it. It's a fucking video game.
    Alright, after watching the trailer I have no fucking idea whatever that person was talking about when they said even the uninfected act infected?

    1. Then how the fuck can you tell the difference?
    2. No they dont. The entire 1st minute and a half shows them acting perfectly normal doing normal daily business. One walks by the white guy just like the white guy walks by him....

    I hate retards that try their hardest to play race cards.
    test
  6. -Oz-

    -Oz- ^^^^^

    Joined:
    Sep 28, 2003
    Messages:
    25,740
    Word^
    We been killing white zombies for yrs and nobody gave a shit. Hell, nobody gave a fuck about the Spanish (or where ever the fuck it was) Zombies in Resident Evil 4 (im aware they arent actually zombies).

    But I can watch the video and actually exspect this behavior. Its one of the first things that crossed my mind. I knew immediately people would be crying about the shit. Oh well, it wont take away from my enjoyment of the game.
    test
  7. OurSin

    OurSin lol @ equality

    Joined:
    Jan 17, 2002
    Messages:
    53,703
    How is it a reach?? Look at it man......

    maybe it's cause i'm black, seen all the imagery from flicks like birth of a nation.....the zombies in this shit is like dead on to how black people were portrayed for so long.

    I realize that it's a bunch of japanese guys who have no clue about world culture.....

    This shit looks exactly how black people have been SERIOUSLY portrayed for centuries....


    i mean i love the RE series, but i can't get behind it.....the whole imagery hits too close to home for me....intentional or not......i don't know, it just does.....can't get behind it.....
    test
  8. OurSin

    OurSin lol @ equality

    Joined:
    Jan 17, 2002
    Messages:
    53,703
    another note...

    i know alot of them closet racist gonna LOVE this fucking game.......


    and the fact that as soon as you saw it you knew people were gonna say something, should tell you that when you saw it you noticed it for yourself
    test
  9. ReverseSWAT

    ReverseSWAT Active Member

    Joined:
    Jul 17, 2007
    Messages:
    1,436
    Its just a game. People are so paranoid about racist intent that it dictates their lives. I swear people are so stupid. Need we forget last Resident Evil we killed European/Spanish. In GRAW we shoot Mexicans, In Black Hawk Down on PS2 and PC you shoot black ppl. Seriously, get real RE is made by the Japanese who dont even deal with racism in their country lol Why would the game be racist. If anything RE is headed more towards dealing with social status such as poverty/middleclass which African & Spanish/European people are. And also capitalism merging with a war economy fueling biological research by private investors who'll turn a huge profit no matter who they step on which is inconsequientially happens to be impoverished people. I mean who'll care if a few poor souls get slaughtered? Hundreds of thousands die in Darfur yet is the U.N sended forces to stop it? Anyway, Chris Redfield is there to stop the murders and investigate the situation. Sadly the people are without a doubt infected.
    test
  10. -Oz-

    -Oz- ^^^^^

    Joined:
    Sep 28, 2003
    Messages:
    25,740
    Its funny how this will end up a big racial debate. Basically the people who say they wont play it because its SUPPOSEDLY racist....admit to being racist themselfs. Yall had no problems when it was tons of white zombies being killed. That was AOKAY with everyone. But the minute they try to switch the formula you are completely against it.

    You must see the biased?
    Personally, I dont give 2 shits if the Zombies are white, black, chinese (by the way, if it was chinese people...again, yall wouldnt give 2 flying fucks), greem, female, transvestites or what. Ima play the game anyway. Because its what...ITS A MOTHERFUCKING GAME.
    test
  11. -Oz-

    -Oz- ^^^^^

    Joined:
    Sep 28, 2003
    Messages:
    25,740

    The only reason it stands out is because nobody has ever had a game like this. There has never been a game with that many black characters on screen. EVER. Anyway...We dont know shit about the game yet. It might not be all black people, it might not be what we think at all. Who knows...we will have to wait and see.

    Anyway, Im pretty sure the game doesnt take place in Africa. Actually, I am certain. I believe its in Haiti or some small island country like that. Haiti for those who dont know is heavily influenced by Voodoo and shit...and thats actually where the whole "zombie" shit came from to begin with.
    test
  12. OurSin

    OurSin lol @ equality

    Joined:
    Jan 17, 2002
    Messages:
    53,703
    have you read a word i've written????
    test
  13. -Oz-

    -Oz- ^^^^^

    Joined:
    Sep 28, 2003
    Messages:
    25,740
    All I see is a racist! Bwhahahahha. No, I couldnt give a fuck who is racist and who isnt. But is it highly racist to enjoy a game about killing white people, spanish people...etc etc....and then completely abandon a game you know youd enjoy if the pixels of the characters were a different color.
    test
  14. Ethan Albright

    Ethan Albright New Member

    Joined:
    Oct 16, 2006
    Messages:
    2,312
    Looks how black people were portrayed...???

    THEY LOOK LIKE FUCKING AFRICANS.

    If they were making a stereotypical image of the way the black man is portrayed, they'd have zombies with fitted hats, baggy pants, ice, and cars playing shitty mtv style rap music....

    It's supposed to be a poor african type village......have you watched any movies? They look the same there....it's a white guy killing them that people got pissy about and decided to pull the card about.
    test
  15. -Oz-

    -Oz- ^^^^^

    Joined:
    Sep 28, 2003
    Messages:
    25,740
    LMFAO Great post and 100 percent true.
    test
  16. ReverseSWAT

    ReverseSWAT Active Member

    Joined:
    Jul 17, 2007
    Messages:
    1,436
    And greedy corporated bastards are getting rich off it. White or black or whateva color. You get attacked by a mob and I bet you shoot back. Its not like Chris Redfield is shooting people minding their business. lol Either way the games not racist and the people saying it is need to open their eyes to something bigger than hes black and hes white. If those same ppl who cried rascism followed Resident Evils story from beginning to now maybe they'd understand Corporate Companies (Umbrella and whatever other fictional one) that feed off the poor are the enemy.
    test
  17. spartan digital

    spartan digital vinyl academics

    Joined:
    Jul 22, 2005
    Messages:
    235
    doesn't really seem racist....whatsoever
    test
  18. OurSin

    OurSin lol @ equality

    Joined:
    Jan 17, 2002
    Messages:
    53,703
    There is actual history of this imagery being used though......like dead on

    White man comes in and kills hordes of crazed negroes and saves the day....

    the history of this shit


    When people who have no clue about Resident Evil, the storyline, the subject matter see this......their gonna relate this straight to all the old racist propaganda films. The imagery is that direct......

    If your gonna do something like this, you gotta understand the social ramifications surrounding the imagery being displayed, It's just like those mexican cartoon characters or whatever they are using on stamps. Except this is being given to a world wide audience......

    and about some of those games, Yes the mexican city where GRAW took place, banned the game. It happens a hell of a lot actually.....


    i mean damn @ the trailer....even the end...when the blue eyed white mysterious spiritual like figure shows up towards the end and shit. I don't see how anybody can deny the imagery in this shit.....


    like i said.....I know it aint meant to be racist, but i just get that feeling when i watch this trailer like "holy shit".
    test
  19. -Oz-

    -Oz- ^^^^^

    Joined:
    Sep 28, 2003
    Messages:
    25,740
    Who gives a fuck about some old fucking movie you saw? Hahahaha honestly, it isnt that serious. You are making something out of nothing. Video game story lines have ALWAYS been very over blown and VERY cliched. What the fuck do you expect.

    Would you feel better if Chris Redfield walked into the NAACP and shot 100 Black men in suits and ties? Would you sleep better? Would it make the game any less racist??
    test
  20. OurSin

    OurSin lol @ equality

    Joined:
    Jan 17, 2002
    Messages:
    53,703
    So africans looked like crazed daranged savages to you??
    test
Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page

Users Viewing Thread (Users: 0, Guests: 0)